ping pong

tiistai 10. toukokuuta 2011

Välijäähdytin

Välijäähdytin
Ilma lämpenee kun sitä puristetaan kasaan. Lämpeneminen johtaa siihen että ilman tiheys laskee ja tämä taas johtaa pienempään tehoon ja ja kuuma ilma kasvattaa myös nakutuksen riskiä. Tähän ongelmaan tuo helpotusta välijäähdytin. Välijäähdytin toimii samalla tavalla kuin auton normaalijäähdytin. Nyt vain jäähdytetään ahdettua ilmaa. Moottoriin menee satoja litroja ilmaa sekunnissa, joten välijäähdyttimen tulee virrata erittäin hyvin, ja johtuen nopeasta virtauksesta myös jäähdytyspinta-alaa on oltava mahdollisimman paljon. Tästä johtuen välijäähdyttimien kennot ovat usein sisärivoitettuja, jotta saavutettaisiin maksimaalinen pinta-ala ja sitä kautta myös maksimaalinen jäähdytysteho.
Välijäähdyttimen materiaalina käytetään yleensä alumiinia, joka on kevyttä, johtaa hyvin lämpöä ja Kestää kohtalaisen hyvin korroosiota. Välijäähdyttimiä on kahta eri tyyppiä: ilma-ilma sekä vesi-ilma-tyyppisiä.
Ilma-ilma-tyyppinen kenno on yleisempi ja siinä siis nimensä mukaan jäähdyttävänä aineena toimii ulkoilma, joka ajoviiman vaikutuksesta jäähdyttää kennoa. Tämän tyyppiset välijäähdyttimet sijoitetaan yleensä auton keulalle jolloin saadaan paras jäähdytysteho.
Vesi-ilma tyyppisissä kennoissa jäähdyttävänä aineena toimii vesi. Välijäähdytin on vesivaipan sisällä ja vesi kiertää välijäähdyttimen ja oman jäähdytyskennon välillä, jolla estetään jäähdyttävän veden lämpeneminen. Tämä ratkaisu on harvinaisempi ja käytetään lähinnä automalleissa joissa ei ole tilaa asentaa ilma-ilma tyypistä kennoa.
Lisäksi vesi-ilma kennoa käytetään esim. kiihdytysautoissa jolloin vettä jäähdytetään vielä lisäksi hiilihappojäällä tai muulla vastaavalla aineella jolla saadaan välijäähdytintä ympäröivä vesi entistäkin kylmemmäksi ja ahtoilman lämpöa laskettua entistäkin alemmaksi. Joskus kiihdytysautoissa ei ole vesi kiertoa lainkaan ja luonnollisestikaan tämä ratkaisu ei siis sovi katuliikenteeseen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti