Dump-valve, bypass etc
Dump valve, bypass-valve, diverter valve, pop-off valve, dumppi, poppari ... Rakkaalla lapsella on monta nimeä, homman selkiyttämiseksi yleiseksi muodostunut käytäntö on se että dump valve on se venttiili joka päästää paineet ulkoilmaan (dumppaa ilmat pihalle) ja taas by-pass venttiili nimitystä käytetään kaikista venttiileistä jotka kierrättävät ilman takaisin turbon imupuolelle. Muut nimitykset olisi hyvä jättää puhekielestä kokonaan. Silloin asioista keskusteleminen olisi huomattavasti selkeämpää.
Itse venttiilien ideana on päästää ylimääräiset paineet pihalle kun kaasu suljetaan (esim vaihtotilanteissa). Jos ei käytetä by-pass- tai dump Valvea, niin turbon reagointi saattaa olla hitaampaa ja myös pidemmän päälle paineshokit saattavat aiheuttaa vaurioita turboon.
Kaasu pohjassa ajettaessa turbo pyörii noin 150000 rpm ja kun kaasu höllätään esim vaihteen vaihtamisen ajaksi, niin turbo ei pysähdykään heti, vaan jatkaa edelleen pyörimistään tosin hidastuen. Kaasuläpän eteen kasautuu suurempi paine, kuin mitä turbon luona on. Paine-erosta johtuen tämä kaasuläpän luokse muodostunut paine aalto lähteekin nyt takaisin turbolle päin. Kun paine aalto saavuttaa turbon turbo pyörii edelleen, mutta nyt ilma kulkeutuukin ”väärään” suuntaan turbon läpi aiheuttaen samalla paineiskuja ahtimen siiville ja näistä iskuista kuuluu myös tsi-hi-hi ääni (tuttu myös ralliautoista). Nämä iskut saattavat vaurioittaa turboa ja samalla hidastavat turbon pyörintä nopeutta. Kun kaasu painetaan uudestaan pohjaan niin turbo reagoi sitä nopeammin mitä enemmän sillä on pyörimisnopeutta jäljellä. Tämä perustuu massan hitauteen. Dumpilla tai by-pass venttiilillä pyritään siis estämään tämän paine-aallon syntyminen päästämällä ahtoilma joko dumpilla ulkoilmaan, tai by pass venttiilillä turbon imupuolelle.
Venttiilit ovat toiminnaltaan samanlaisia, molempia ohjataan imusarjan paineella. Molempia venttiileitä löytyy myös sekä kalvotoimisen että mäntätoimisena. Yleisesti ottaen mäntämalliset venttiilit on kestävämpiä varsinkin yli 1 barin ahtopaineilla ajettaessa. Venttiileissä on jousikuorma joka pitää venttiiliä kiinni, sekä paineohjaus imusarjasta. Imusarjan paine ohjaa venttiilin toimintaa. Kun kaasu vapautetaan imusarjaan syntyy kova alipaine, joka vetää venttiilin auki ja ahtopaine pääsee purkautumaan pois kaasuläpän edestä. Jousikuormaa vaaditaan riittävästi varsinkin dump valvessa sen takia että venttiili pysyy kiinni esim tyhjäkäynnillä ja pintakaasulla ajessa. Pintakaasulla ajettaessa esim moottoritie nopeuksia imusarjassa saattaa olla 0,2bar alipainetta ja ahtoputkissa on jo esim 0,5bar ylipainetta. Tällöin vaaditaan riittävän suurta jousi kuormaa ettei venttiili avaudu liian aikaisin. Tälläisessa tilanteessa imusarjan alipaine pyrkii jo vetämään venttiiliä auki sekä ahtoputkistossa oleva ylipaine taas pyrkii työntämään venttiiliä auki. Mikäli venttiili aukeaa esim tyhjäkäynnillä, niin ilmamäärämittarilliset autot eivät toimi oikein, koska ilmaa ”vuotaa” moottoriin ilmamäärä mittarin ohi ja näin ollen auton ecu saa virheellistä informaatiota moottoriin menevästä ilmamäärästä. Lisäksi jos Dump-valve aukeaa jo tyhjäkäynnillä tai pintakaasulla niin on myös olemassa vaara että venttiilin kautta pääsee moottoriin roskia, kiviä ym ei toivottuja partikkeleita.
By-pass valve on suositellumpaa laittaa ilmamäärämittarilla varustettuihin autoihin, koska se ei sekoita ecun toimintaa vaikka olisikin joissain tilanteissa hieman auki. Lähes kaikissa uudemmissa turboautoissa on jo vakiona by-pass venttiili.
Turbon heräämisen kannalta ei pitäisi mitään suuria eroja olla kumpaa venttiiliä omassa autossaan käyttää. Jälkikäteen ahdettuihin autoihin, tai autoihin jossa ei ole ennestään kumpaakaan venttiiliä dump valve on helpompi asentaa, koska se ei tarvitse kuin t-haaran ahtoputkeen. kun taas by-pass venttiiliä varten täytyy ohjata ilma turbon etupuolelle jolloin täytyy tehdä vähän enemmän liitoksia. Parhaan hyödyn venttiileistä saa kykemällä venttiili mahdollisimman lähelle kaasuläppää. Tämä ehkäisee tehokkaimmin paineaallon syntymistä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti