Pac-Manin vaietut salaisuudet julki
Tiesitkö nämä viisi asiaa Pac-Manista?
Videopelien ensimmäinen hitti, 1980 syntynyt Pac-Man täyttää tänä vuonna 31. Legendaarisen, kummituksia pakenevan keltaisen pallukan suunnitellut japanilainen Toru Iwatani päätti viime viikolla paljastaa Pac-Manista sellaista, mitä ei arvellut kaikkien vannoutuneimpienkaan fanien tietävän.
CNBC-kanava listasi Iwatanin viisi yllättävintä Pac-Man-paljastusta.
1. Kaikki kummitukset eivät jahtaakaan Pac-Mania.
Pelissä vaikuttaa siltä, että kaikki neljä haamua ovat Pac-Manin kintereillä. Se ei ole täysin totta.
Iwatani ei ohjelmoinut kaikkia haamuja jahtaamaan Pac-Mania, sillä sen seurauksena nelikko olisi aina roikkunut hahmon perässä, oli tämä sitten missä tahansa ruudulla.
Sen sijaan vain Blinky, punainen kummitus, ajaa Pac-Mania takaa.
Vaalenpunainen haamu on ohjemoitu asettumaan Pac-Manin suun eteen, sininen kummitus etsimään vastaavanlaista asentoa ruudulta kuin Pac-Man ja oranssi liikkumaan täysin sattumanvaraisesti.
Koska pelaajan Pac-Man liikkuu jatkuvasti, kummitukset vaihtavat suuntaa päästäkseen tavoitteeseensa, ja lopputuloksesta syntyy vaikutelma, että päähahmoa jahdataan pitkin ruutua.
2. Pelin piti houkutella tyttöjä
1970-luvun lopulla videopelit olivat lähes täysin miesten maailma.
Iwatani halusi houkutella niiden pariin myös naisia ja perheitä.
- Loin Pac-Manin koska halusimme houkutella naisia pelien pariin, Iwatani kertoi.
Myöhemmin onkin kirjoitettu, että suunnitelma onnistui ja erityisesti tytöt ovat pitäneet Pac-Manista, joka harrastaa ahmimista ja labyrinttien siistimistä.
3. Mitä Pac-Man oikeastaan tarkoittaa?
Iwatanin kerrotaan keksineen Pac-Manin otettuaan siivun pitsasta ja jäätyään katselemaan jäljelle jäänyttä muotoa.
Viime viikon konferenssissa San Franciscossa hän paljasti, että koko peli tuli suunniteltua ruoan ympärille.
- Tytöt rakastavat jälkiruokia. Verbistä "syödä" tuli sysäys pelin kehittämiselle.
Iwatani kertoi, että japaninkielen termi "puck puck" on synonyymi englanninkielen sanonnalle "munch munch" eli suomeksi "rouskuttaa". Siitä vääntyi pelin alkuperäinen nimi Puck-Man.
4. Pelin puuttuva pala
Iwatani kertoi, että halusi aikanaan suunnitella peliin vielä yhden lisäelementin. 1980-luvun tekniikka ei kuitenkaan taipunut siihen.
- Halusin luoda suojapaikan, joka olisi liikkunut ylös ja alas, hän kertoi.
- Kun kummitus tulee, suojelija olisi nipistänyt sitä ja pilannut sen.
5. Kummitusten piti olla yksivärisiä
Iwatanin työnantaja, japanilaisen pelitalon Namcon toimitusjohtaja määräsi suunnitelijansa laatimaan kaikki haamut punaisiksi, jotta pelaajat eivät pitäisi niitä Pac-Manin liittolaisina.
Iwatani kieltäytyi ja kysyi pelin testaajilta, haluavatko he yksivärisiä vai monivärisiä kummituksia.
Kukaan ei halunnut punaisia, ja toimitusjohtaja antoi periksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti