Mekaaninen ahtaminen
Mekaanisia ahtimia on monentyyppisiä, mutta ne eivät ole lähellekään yhtä suosittuja vaihtoehtoja kuin turboahtimet. Mekaaniset ahtimet ottavat käyttövoimansa yleensä kampiakselilta hihnan välityksellä. Tähän sisältyy etuja ja haittoja. Etuina lähinnä viiveetön toiminta. Haittapuolena moottorin kampiakselille lisääntyvä kuorma, koska käyttövoima otetaan kampiakselilta. Mekaaninen ahdin ei siis toimi yhtä hyvällä kokonaishyötysuhteella kuin turboahdin, koska turbo kerää tavittavan voimansa muuten hukkaan menevistä pakokaasuista. Mekaaniset ahtimet ovat jälkiasennettuina suosituimpia V8-moottoreissa. Muutamissa automalleissa löytyy mekaanisia ahtimia jo tehtaalta tullessaan esim VW:n g60-moottorit ja Mercedeksen kompressor-moottorit.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti